Nominerade till Emmy 2012

Jag gissar aldrig aldrig rätt på nomineringar. Därför brukar jag istället säga vilka jag vill ska vinna, oturligt brukar det nästan aldrig sammanfalla med de som verkligen vinner. Jag kursiverar här de jag hejar extra på.
Här är 2012:s Emmy-nomineringar:

Bästa Drama
Boardwalk Empire
Breaking Bad
Downton Abbey
Game of Thrones
Mad Men
Homeland

Bästa komedi
The Big Bang Theory
Curb Your Enthusiasm
Girls
Modern Family
30 Rock
Veep

Bästa kvinnliga huvudroll i komediserie
Lena Dunham, Girls
Melissa McCarthy, Mike & Molly
Zooey Deschanel, New Girl
Edie Falco, Nurse Jackie
Amy Poehler, Parks and Recreation
Tina Fey, 30 Rock
Julia Louis-Dreyfus, Veep

Bästa manliga huvudroll i komediserie
Jim Parsons, The Big Bang Theory
Larry David, Curb Your Enthusiasm
Don Cheadle, House of Lies
Louis C.K., Louie
Alec Baldwin, 30 Rock
Jon Cryer, Two and a Half Men

Bästa kvinnliga huvudroll i dramaserie
Kathy Bates, Harry’s Law
Glenn Close, Damages
Claire Danes, Homeland
Julianna Margulies, The Good Wife
Michelle Dockery, Downton Abbey
Elisabeth Moss, Mad Men

Bästa manliga huvudroll i dramaserie

Hugh Bonneville, Downton Abbey
Steve Buscemi, Boardwalk Empire
Bryan Cranston, Breaking Bad
Jon Hamm, Mad Men
Damien Lewis, Homeland
Michael C. Hall, Dexter

Bästa miniserie
Game Change
American Horror Story (eh..miniserie?!)
Hatfield and McCoys
Hemingway and Gellhorn
Luther
Sherlock

Jag, liksom många tv-kritiker på Twitter, är mäkta förundrade över att Parks & Recreation inte blev nominerade till Bästa komedi. Modern Family, igen? Dödströtta Big Bang Theory?! Stort sett hela Modern Family-casten blev nominerade till det ena eller andra, även Downton-casten. Spännande att Bates och Carson tävlar mot varandra i samma kategori!

Hela listan, som innehåller helt bananas kategorier man inte fattar något av, hittar du här. Vill du veta vad de nominerade sa när de fick höra den glada nyheten går du in här, själv gillar jag bäst Max Greenfields (New Girl) och Joanne Froggatts (Anna i Downton Abbey) reaktioner!

Kommentarer