Portlandia - Carrie, Fred och Put a bird on it

Har ni sett Portlandia? Det är en redigt trevlig sketchkomediserie, som i Sverige gick på SVT Play, nu på TNT7. Den är skapad av Fred Armisen, en Saturday Night Live-komiker, och hans kompis Carrie Brownstein, som fantastiskt nog spelade i det gamla grrrl riot-bandet Sleater Kinney, hur de låter kan ni göra här!

Fred Armisen är rolig på flera sätt. Till exempel är han Lik Som Ett Bär-lik Fredrik Strage:



Jösses, va?!
Tillbaka till Portlandia. Den handlar om och är inspelat i, staden Portland i Oregon. Portlandia är som jag förstått det, lite som ett hipster-södermalm där man kanske röker lite mer gräs än vanligt och är lite mer (vänster)politiska än vanligt.

Allt som den typen av söderbor (södra Stockholm alltså) gör här - pimpar fixed gear-cyklar och sparar ut skägg, bär flanellskjorta och uppkavlade jeans, gör egen korv (inte inne längre att vara vegan här tyvärr), trycker t-shirtar med budskap, har fågelmönster på det mesta (ni känner igen det va!)- verkar vara som en internationell trend, för det gör man i högsta grad i Portland också. Och att skämta om det är grunden till sketcherna i programmet.

Fred och Carrie spelar i Portlandia en rad olika roller, varav vissa återkommer - som ägarna av en feministisk bokhandel. Vissa av sketcherna är nästan som musikvideor.

Som alltid när det är sketchprogram är det ojämnt - vissa grejer är roliga, andra verkligen inte roliga. Igenkänningshumorn missar man nog inte om man bor i Sverige - tror jag? Jag kan i alla fall skratta åt en massa saker jag känner igen (bor i Stockholm). Så här kan det ibland vara bland oss tv-serienördar tex..:



Jag gapskrattar aldrig när jag ser Portlandia, men för det mesta är det...just trevligt, som jag skrev i början av den här texten. Carrie och Fred är väldigt charmiga dock, de har nog extremt kul när de gör den här serien, mycket props i form av peruker och lösskägg osv.

Det känns lite som att det är ett gäng kompisar som gör serien, något som förstärks av mängder av kändiscameoroller. Kyle McLachlan spelar borgmästare, bara en sådan sak (och hans assistent spelas av den verklige borgmästaren i Portland!), Aubrey Plaza (Parks and Recreation), Steve Buscemi, Selma Blair, Eddie Vedder och Gus van Sant är några av de som dyker upp.

Fred Armisen var i Stockholm häromveckan och uppträdde på lilla lokalen Strand, det var så himla kul, han var så avslappnad och härlig. Han verkade svinigt bra på att improvisera. Mycket publikfriande Sverigeskämt också, min vän Martin, som intervjuat honom tidigare, fick spexa på scenen och ställa en fråga på svenska, jag slet upp kameran förstås:


Annars har Julia skrivit en recension av den showen här! (Med den fina rubriken "Charmisen"), och en intervjun som Martin gjorde med Fred Armisen finns här!

Kommentarer