Repris - om Revenge och Falling Skies

Nu när stan är tapetserad med reklam för Falling Skies och Revenge så tänkte jag glatt påminna att jag skrivit om båda dessa serier tidigare:

Revenge här, Falling Skies här.

Jag var skitsur efter första avsnittet av Falling Skies uppenbarligen, "Män slåss, kvinnor lagar soppa" hade jag som rubrik, och trodde där att jag inte skulle se hela säsongen.

Det gjorde jag, men den lämnade noll spår förutom att jag tyckte den kändes som en reklamfilm för republikanska partiet, det är amerikanska flaggor och det är I love you-daddy:s och FAMILY-snack och dessutom den där religiösa tjejen som är så jävla lycklig och tacksam för att hon tror på gud - alltså bara sluta. Kan inte aliensarna ta henne först.

Dessutom irritationen: även om man är tjej bekämpar man inte onda mångbenade utomjordingar med utsläppt hår. Det kanske ser hett ut, men hår faller i ögonen, vilken tjej skulle inte sätta upp det? (I trailern får inte någon kvinna säga ett enda ord, synas men inte höras!  - ett tecken på att det kommer vara kackiga kvinnliga karaktärer).

Revenge har jag glatt tittat vidare på, perfekt underhållning som inte är något mästerverk, men som är bra tv och den enda förutom Homeland av höstens alla premiärer jag fortsatt sett. Jag älskar vissa av karaktärerna, framför allt Nolan, vilken stjärna, varenda scen blir bättre med honom. Victoria Grayson of course, spelad iskallt av underskön/råopererad Madeleine Stowe. Och Emily/Amanda är inte dum hon heller, trots lite jobbig späd viskande röst.

Så nu vet ni vad jag lägger min röst på.

Kommentarer

  1. Falling Skies var exakt lika sexistiskt och usellt som det verkade från början. Blev bara mer och mer republikanpropaganda ju längre serien gick. Jag tittade hela, mest eftersom jag egentligen gillar SciFi väldigt mycket och ville att det skulle vara bättre. Men nej tack. Lägg ner. Gör om. Gör rätt.

    SvaraRadera
  2. Jag ville också att det skulle bli bättre! Men nu känns det som slöseri med tid att se en hel säsong...

    Det blir en säsong 2 av Falling Skies för övrigt, det bestämdes i ett tidigt skede. Den har premiär i sommar, maj, juni, något sådant.
    Vi får hoppas den blir bättre då...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar