Falling Skies - män slåss, kvinnor lagar soppa.



10 minuter stod jag ut innan jag med hög ilske-puls dängde pekfingret på stoppknappen.

Jag pratar om första avsnittet av Falling Skies, det Spielberg-producerade nya onda-alien-dramat.

Det börjar med barnteckningar och barnröster som berättar om hur onda aliens invaderade. En kvinnoröst uppmanar det till att det är bra att prata av sig. Gott så, bra grepp (och ekonomiskt!) för att slippa hela bakgrundshistorien med invasionen.

Sedan blir det mörkt, regnigt och män springer på övergivna gator, på jakt efter mat. Männen är modiga. Männen gömmer sig slugt. Männen samlas på en gata, endast störda av hysterisk kvinna som skriker och måste hyssjas.

Pang hem till grottan/källaren. Där står två kvinnor, de första med repliker.

De slevar soppa.

Klipp till rum där garvade män diskuterar strategier för gruppens överlevnad.

Och det är DÄR som jag inte pallar att se mer. Hur kan det vara så fruktansvärt klyschigt?! Och ursäkta om serien stramade upp sig sedan och visade kvinnor i situationer som ej var sopp-eller barnrelaterade, vi får se om jag orkar fortsätta, men nu känner jag bara avsmak över den totalt retarderade könsstereotypa början av avsnittet. Hej då.

Kommentarer