30 frågor om tv!

Sjukt kul att svara på enkäter!  Via Anna.


1. En serie som aldrig borde lagts ner?
Freaks and Geeks. Kunde inte Judd Apatow gjort succé lite tidigare så hade aldrig den briljanta serien lagts ner efter endast en säsong.

2. En serie du önskar att fler tittade på?
Jag väljer att tolka frågan som "fler borde upptäcka" då den här är så lik fråga 8.
Jag tror att många har missat den excellenta serien Party Down. Det känns som att jag inte möter någon som sett den, men de som börjat titta har alla älskat den.
Lysande cast - Adam Scott, Lizzy Caplan, Jane Lynch, Martin Starr, Ken Marino, Ryan Hansen...det är skaparen av Veronica Mars som gjort den, det var så jag hittade serien (syns ju på casten, och typ varenda VM-skådis göra små biroller, från Kristen Bell till Jason Dohring) och den är SÅ rolig och bra.
Handlar om ett gäng misslyckade typer i Hollywood som egentligen vill jobba med manus/som skådisar men som tvingas jobba på förnedrande evenemang med cateringfirman Party Down. Enbart två säsonger tyvärr.




3. Favoriten bland de nya serierna för säsongen?
Bron! Jag följer annars bara Revenge, som trots allt bara är okej, och Homeland i SVT:s tempo, den verkar lovande.

4. Din favoritserie nånsin?
Hjärtat säger Buffy.

5. En serie som du hatar?
Skitserien One Tree Hill. Åååååhh jag HATAR den! Lika mycket som jag älskar the OC, som One Tree Hill uppenbarligen är en så crappy karbonkopia av. FAAAN jag blir arg bara jag tänker på den. Och den där äckliga lilla tillgjorda lillgamla sonen de får, grrrrrrrr. Jag har ändå sett typ fyra säsonger pga mitt trauma då OC tog slut. Men jag avskydde varje sekund!
Även Masterchef US - Gordan Ramseys och de andra domarnas psykande terror-mobbing av deltagarna gör mig illamående. Se australiensiska istället!

6. Ditt favoritavsnitt av din favoritserie?
Once more with feeling - musikalavsnittet av Buffy. Fulländat.

7. Minst favoritavsnitt av din favoritserie?
Jag AVGUDAR Veronica Mars, säsong 1 och 2. Trean har sina stunder, men när de skriver in ett RÅklyschigt ilsket feministgäng (rabiata, piercade, hittar på att de blivit våldtagna för att hämnas) så var min besvikelse enorm.

8. En serie alla borde titta på?
Som går nu? Downton Abbey. Plus mina andra favvoserier så klart, redan nämnda - Freaks and geeks, Veronica Mars, Buffy.

9. Bästa scenen nånsin?
Snälla får jag säga två.

Som vuxen: Scenen i the Office UK Christmas Special när Dawn kommer tillbaka till julfesten på kontoret efter att ha öppnat Tims "never give up"-julklapp i taxin. ÅÅhhh!





Som yngre: När Pacey och Andie är kära i Dawson's Creek, Andie deppar och hatar sig själv på sitt rum, Pacey klättrar upp för husfasaden (? har jag för mig) och Andie gråter och frågar varför han gör det (? han har gjort något fint för henne) så tittar han på henne och säger: "Because Andie....I love you!!" Wow. Där gick vhs:en varm. Spola tillbaka, titta, spola tillbaka, titta.


10. En serie som du inte trodde du skulle gilla men slutade upp med att älska? [Konstig svenska i den frågan.]
The Office US! Jag hade verkligen sagt bu bu buuuu hur länge som helst (grundade mycket på en kommentar i ett forum där en tittare sa att amerikanska var bättre för att det var snyggare skådisar och att man förstod vad de sa. Det var alltså en amerikan som sa detta) och den första korta säsongen var inte så bra, men den blev fantastisk sedan!

11. En serie som gjorde dig besviken?
Ringer - skittråkig. Once upon a time. Fan också. Hoppades så på den.

12. Ett avsnitt du sett mer än fem gånger?
Alla Pang i bygget-avsnitt har jag sett säkert tio gånger var!

13. Favoritserie från barndomen?
Nord och syd!! Jag var kär i George. Det var liksom George mot Orry.

14. Manlig favoritkaraktär?
Spike i Buffy. Logan i Veronica Mars. Shit vad tråkigt jag svarar på allt. Samma två serier om och om igen.

15. Kvinnlig favoritkaraktär?
Veronica Mars. Hon är så sjukt smart och vitsig, tänk att vara så slängd i käften. Och Leslie Knope i Parks and recreation!

16. Guilty pleasure-serier?
Hjälp. Top Model. Tusen matlagningstävlingsprogram.

17. Favoritminiserie?
Jag måste precis som Anna säga Stolthet och Fördom (det råkar också vara en serie där jag sett alla avsnitt mer än 5 gånger...). Pestens Tid. Upp till kamp.

18. Favoritserie som började tidigare än 2000?
Det känns som att de flesta serier som är mina favoriter är  sådana som började tidigare än så...Vi backar väl tillbaka längre, jag säger Brideshead Revisited. Spec. de första avsnitten där de är (relativt) lyckliga och dekadenta och det är champagnepyramider och gröna gräsmattor.

19. Bästa cast?
Just nu Parks and recreation. Mia och Klara i alla sina roller.

20. Favoritkyss?
När Logan och Veronica kysser varandra för första gången i Veronica Mars. DÖR och kollar om och om igen.

21. Favoritpar?
Spike och Buffy. Logan och Veronica. Lizzie och Mr Darcy. Dvs svåra killar med smarta tjejer.

22. Favoritserieavslutning?
Buffy. Ja men allt knyts ju ihop så bra! Ofta så kan ju serier bara sluta hängandes lite i luften, eftersom man hoppades på en fortsättning, men här var ju serien helt färdig!

23. Mest irriterande karaktär?
Se fråga 5. De flesta i One Tree Hill, kanske lillgamla ungjäveln mest, eller präktiga Haley som spelar gitarr. (hon är mamma till ungjäveln).
Serena i Gossip Girl - jag blir helt provocerad av henne, hennes släpiga röst och hennes dåliga beslut hela tiden!

24. Bästa citat?
Mycket Spike säger, som den här:



Hehe. Men för att variera mig nu säger jag ett från Pam i True Blood, som var kul:
"I am so over Sookie and her precious fairy vagina and her unbelievably stupid name. Fuck Sookie."
Här är blandat kul från Pam!



25. En serie du planerar att titta på (ny eller gammal)?
Förakta mig inte nu...men jag har inte sett the Wire. Jag VEEET alla säger den är det bästa. Och jag brukar hålla tyst om det här annars blir jag hånad för att vara den sämsta tv-bloggaren ever. Men jag väntar på att få låna alla boxar av syrran...missade början när de körs om på Svt Play och vill se med tex för att fatta allt ordentligt...

26. Största OMG-ögonblick?
Typ oavbrutet i 24. Har sett första och andra säsongen, klarade inte riktigt av all tortyr och den råjobbiga blonda dottern som var i vägen överallt. Och ALLRA största OMG var ju så klart när det avslöjades att XX var evil (de flesta har ju sett den men vill inte riskera största spoilern...)

27. Bästa pilotavsnitt?

Twin Peaks.

28. Första tv-besatthet?
Jag var besatt av V - som jag inte fick se, jag var för liten. Alla pratade om V och vem de var kära i och lekte äta råttor-leken. Jag var ett tag som värsta outcasten som inte sett V. Första jag följde slaviskt och fick se var Melrose Place.

29. Pågående tv-besatthet?
Jag skulle sagt Bron om den inte precis tagit slut.

30. Sorgligaste karaktärsdöd?

Marissa i the OC. Sjukt sorgligt, och serien blev kass.

Kommentarer