Om Bron: en upplysning en gång för alla


Hörni.

Svensk/danska Bron som går på SVT. Polisen Saga som spelas av Sofia Helin. Saga pratar entonigt, uppvisar inga tecken på empati, säger vad som faller henne in.

Hela mitt Twitter varit fullt med klagomål om att Sofia Helin spelar så dåligt.

Johan Croneman skriver en krönika om bron där han klagar på att Saga ska vara så stel och svensk:

"Flera människor har påpekat för mig att Saga Norén saknar trovärdighet – jo, Sofia Helin levererar, men så där monoton, kall, beräknande och renons på känslor är ingen. Inte ens en svensk."

Men vad jag inte fattar hur bekanta och Croneman kunde missa är att SAGA JU HAR ASPERGERS SYNDROM!!

Beskrivning av Aspergers syndrom:
Hur märks syndromet?
Kännetecknande för personer med Asperger syndrom är att de
- har svårigheter med kontakten till jämnåriga
- kan ha ett avvikande sätt att tala och entonig röst
- har svårt att läsa av och förstå andras mimik och kroppsspråk
- tolkar ofta språket konkret och bokstavligt, vilket lätt leder till missförstånd
- misstolkas ofta som “egoistiska” och “ouppfostrade”

Hur kan man INTE förstå att Sofia Helin spelar Saga så hon låter så och beter sig så med mening?! Det sägs ju till och med i första avsnittet "har du berättat om Saga, ja att hon är...speciell?") okej att de inte än har sagt Hallå Saga har ASPERGERS och okej att många kanske aldrig kommit i kontakt med det uttrycket, men man förstår väl ändå att hon har något fel?!

För övrigt tycker jag Bron är spännande och framför allt snyggt. Sedan gillar jag inte alltid manuset (när Saga ska ragga, brr). Men ändå bra.

Kommentarer