Kattlyssnaren på Animal Planet


Jackson Galaxy (vilket namn!) är rockstjärna och katt-beteendevetare. Han har även ett mkt spexigt rakat skägg, han måste använda linjal eller något för att för till den där hårsymmetrin i nyllet.

My cat from hell är Dog Whisperer rakt av, dvs konceptet är problemdjur som på fantastisk nolltid förvandlas till gossegrisar med hjälp av trygg expert, men det är ju ett strålande format så so what. Då jag är mer av en hundperson njuter jag/förfasas jag över alla otroligt vidriga katter man får möta, my god.



Då kattuppfostran är ett rätt outforskat område, i alla fall i jämförelse med hundar, så kan man känna sig rätt skepsis till vissa av teorierna som känns lite hittepå (men vad vet jag) om katter som har personligheterna bush dwellers eller tree dwellers eller har så dåligt självförtroende att de vill förnedra sig själva genom att sitta i kattlådan dygnet runt. Hm.

Men Jackson Galaxy är så klart ett fynd, och det är som vanligt kul att gapa över vansinniga djur där det alltid slutar lyckligt. (Men visst är det ljudeffekter när katterna fräser och skriker?! Eller låter de så??)

Hemsidan är kul, med filmer på temat "Hellish highlights" och mycket bonusmaterial där Jackson ger tex tips om hur man ska gosa med en katt på bästa sätt. Sidan hittar ni här.

Kommentarer

  1. Jag kan inte låta bli att bli upprörd över följande mening; "Då jag är mer av en hundperson njuter jag/förfasas jag över alla otroligt vidriga katter man får möta, my god". Visst, jag är medveten om att du skriver det med glimten i ögat (eller iallafall hoppas jag det) och jag har inte själv sett programmet ifråga, men jag har stor erfarenhet av katter med beteendeproblem och kan ärligt säga att det inte finns några vidriga katter! I samtliga fall där katter har beteendeproblem är det ägarens fel, uppfödarens/uppväxtens fel eller sjukdom som ligger bakom problemen och katten agerar helt normalt med tanke på förutsättningarna. Om jag hade fått en tia för varje gång jag läser på forum om oansvariga kattägare som klagar på att deras fertila honkatt pissar utanför lådan, men som är för dumma/snåla (jag skulle t.o.m. vilja kalla dem ganska vidriga faktiskt... ägarna, alltså) för att fatta att de måste kastrera sina små liv, hade jag varit en välbärgad kvinna idag.

    SvaraRadera
  2. Andie - jag älskar djur. Du har helt rätt i din förhoppning om att jag skrev så med glimten i ögat. Jag tycker inte att några djur är onda och hemska av naturen. Ibland kan iofs faktiskt katter och andra djur vara knäppa och våldsamma utan att det är ägarnas fel, det kan vara sjukdom eller annat (precis som du skriver) , men du har helt rätt i att det oftast är ägare utan koll eller kunskap, det gäller både katter och hundar. Jag skulle tycka att det vore intressant att höra vad en kattkunnig som du tyckte om Jackson Galaxys metoder och teorier!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar