Om omotiverade patt-och-hor-scener på HBO

I Game of thrones ep 7 är det en scen där Littlefinger babblar om makt och kärlek inne på en av sina bordeller medan han uppmanar två av sina horor att fejka tillfredställelse eller vad fan hans motiv är, i vilket fall, en bisarrt lång scen följer som är som en porrfilm.

Kalla mig pryd, kalla mig en idiot som inte förstår varför denna scen var både djup och nödvändig för att förstå Littlefingers karaktär och motiv, kalla mig en pk-svensk som inte klarar av någonting, kalla mig tjatig som orkar ta upp ämnet med omotiverade naken-patts-scener ÄNNU EN GÅNG.

Men jag stängde av. Och har inte orkat se klart serien. Det var bara DROPPEN, inte en enda gång till med till synes lyckliga horor och naken-snyggopattar (det finns en anledning till att jag säker pattar och inte bröst, kommer till det snart). Det har visat sig att det inte bara var jag - en 25-årig kille, en 37-årig kvinna OCH hennes 34-årige man - dessa stängde också av efter exakt den här scenen (som inte är med i boken).

Jag blev Twittertipsad om en så bra artikel i LA Times som tar upp just det här och det onödiga i att kanalen HBO har en sådan fixering vid att visa upp nakna pattar. Skribenten, Mary McNamara, använder nämligen ordet "tits", med motiveringen:

"Tits are what you see in a strip club or a brothel, when conversations or action between men, which usually have nothing to do with said strip club or brothel, are surrounded by nameless and silent women lounging or gyrating about in various stages of undress."

McNamara nämner ett par andra serier förutom Game of thrones där dessa scener är vanliga, Rome tex, eller Boardwalk Empire.

Jag men männen då?! kanske ni skriker. Sam får visa röven hela tiden i True Blood! McNamara:

"Although there is male nudity — men occasionally, though not always, appear shirtless and/or bottomless when they are having sex with women — there are no male brothels, no scenes of clothed women, or men for that matter, sitting around chatting in a room filled with naked men."

Läs hela artikeln här!

(Förresten har jag läst alla fem böcker i serien nu, så jag har minsann committat ändå vill jag lova! )

Kommentarer