"Jobbjägaren" - nej nej nej nej för jobbcoacher.

Det här tycker jag var en bra debattartikel om femmans nya hmm...inte så härliga program "Jobbjägaren" (det var kul att hon föreslår ett program där man ska tävla i att fylla i blanketter rätt). Jobbcoacher - de är ju som ett jäkla skämt. Många av dem. Och jag ogillar fenomenet (1,2 miljarder har betalats ut hittills).

Problemen är att jobbcoach är ett så flummigt yrke att vem som helst som är lite säljig och tycker man är lite härlig kan skaffa ett diplom och kan kalla sig jobbcoach, och så blir det ofta helt bisarrt - vi säger att ett bruk i Avesta lägger ner då ska liksom Kurt 57 som jobbat där hela sitt liv bli coachad till att twittra och blogga och gå självförtroendekurs för att få ett jobb.

Sök på You Tube efter jobbcoachfilmer, my god, det är liksom galningar i karatedräkter och ärtiga brudar som gör framgångs-aerobics och folk som argumenterar för att att man ska skicka sig själv i en stor skokartong med bud när man söker jobb i skoaffär. Oj oj.

Man fick chatta med femmans jobbcoach också på Aftonbladet. Då föreslår hon just en sån grej, kolla:



Öhh...skicka blommor när man varit på anställningsintervju? Om jag hade intervjuat någon skulle jag ringa crazy stalker-polisen om den personen skickade blommor. Men vad vet jag. Det kanske är ett underbart råd.

Kommentarer