Ett lovtal till Downton Abbey...

Ack jag kunde inte hålla mig och vänta vecka för vecka för att se Downton Abbey på SVT/SVT Play.
Och nu har jag sett alla ljuvliga 7 avsnitt.

Jag är kär i "cousin Matthew".
Jag vill hångla med Mr Pamuk.
Jag hatar Thomas och O'Brien - ge dem sparken och låt mig slippa se Thomas röka så där otäckt och le sitt vidriga flin.
Jag vill ha klänningar som lady Grantham.
Jag vill ha lord Grantham som pappa.
Jag vill se till att Bates och Anna får varandra - de finaste finaste personerna.
Jag vill vara skarp som Mary.
Jag vill se ut som Sybil.
Och jag vill att Edith ska hålla klaffen.

Vilken serie!
Jag har redan skrivit lite om Downton Abbey här, och försvarar kostymfilmen. Men jag måste säga att ett nyskrivet kostymdrama (Julian Fellowes) kan göra så mycket mer än när man gör filmatiseringar av 1700-tals klassiker. Bögsex? Check. Hemliga hångel med vackra turkar? Check.

Se den!! Och se fram emot säsong 2 - ja den ska bli av!!






Kommentarer