Vi börjar väl med världens bästa serie.

FREAKS AND GEEKS (1999-2000)

Jag är fruktansvärt förtjust i high school-serier. Kanske är jag traumatiserad av högstadiet och bearbetar ångesten från de taskiga niorna genom att plöja serier där de taskiga alltid får på moppo?

Freaks and geeks. Ack detta är världens bästa serie. Och hur mycket jag förbannar världen för att den inte insåg det i tid, så man nu bara får leva med en enda, fulländad säsong. Den gick i Sverige under det kreativa svenska namnet Nollor och nördar.

Serien, som kretsar kring syskonparet Sam (geek) och Lindsay (geek som börjar hänga med freaks) utspelar sig på McKinley high school tidigt 80-tal, och är så varm och rolig och fin samtidigt...åååh!

Mycket av det som händer huvudkaraktärerna är sådant som skaparen, Paul Feig, själv upplevde som tonåring i Michigan - till exempel när töntiga Sam i ett desperat försök att hotta upp sig kommer till skolan i ett slags vansinnig discooverall ("no, it's a parisian nightsuit!")...

Det dröjde innan Freaks and Geeks kom ut på dvd. Serien är nämligen proppad med musik från den tidseran, och eftersom serien gått så dåligt på tv hade man helt enkelt inte råd att släppa den utan att ta bort musiken - vilket skaparna vägrade. Men en extrem hängiven fanskara startade forum, hemsidor, namninsamlingar, allt för chansen att få se serien igen (detta var innan allt var enkelt nedladdningsbart mina vänner!), och jag erkänner villigt jag själv var en av dessa fans. Fan-lobbyingen lyckades, och serien släpptes (jag åkte till New York för att köpa den samma vecka som släpptes, jag säger inte att det vara BARA för att köpa den men...). Boxen är fantastisk. Köp den.

Nästan samtliga unga skådisar i Freaks and geeks har gått vidare till strålande karriärer - Seth Rogen (Knocked up), James Franco (Spiderman), Linda Cardellini (ER), Jason Segel (I love you, man och How I met your mother). Producent var Judd Apatow, inte lika känd då som nu kan man säga.

Kommentarer