Krystade utmaningar i realitytävlingar



Senaste America's next Top Model tycker jag skärpte sig (något) med utmaningarna, ni vet de som händer i början av varje avsnitt. I början var det någorlunda normala saker, försöka posera fast det är kallt typ, men med varje säsong blev det mer och mer bananas. Det värsta är att utmaningarna levereras med gravallvarlig min, och ska knytas ihop med varför den här meningslösa och svåra utmaningen har något med modellyrket att göra - en av mina värsta är utmaningen (tänk allvarlig min):

- I modellvärlden är det ofta man poserar med en manlig modell (bilder på en manlig och en kvinnlig modell som posar tillsammans). Därför är det viktigt att man kan knyta an till den manliga modellen - snabbt. I er utmaning kommer ni få åka linbana (!) tillsammans med en manlig modell, och ni ska snabbt skapa en bra kontakt och "knyta an" med honom.

Jaha de stackars tjejerna går in i linbanehytten, och HOPPSAN! - den manliga modellen är ju självgoda assholet NIGEL, en av deras domare! Nigel gillar inte när man är kaxig. Nigel gillar inte när man blir personlig (kommenterar färgen på hans sneakers). Nigel gillar inte när man flörtar, men inte heller när man är blyg. Någon random tjej "you've got personality!" vinner utmaningen, hurra!

Men det var inte det jag skulle skriva om, utan hur jag märkt att när en realitytävling hållt på i för många säsonger blir utmaningarna och tävlingarna mer och mer krystade överhuvudtaget. Tills slut har det ingenting att göra med yrkesskicklighet att göra, utan bara att det ska bli bra tv. Och jo, man kallar det "kreativitet" som ska bedömas.

Som i senaste avsnittet av Top Chef, säs 8. Utmaningen är att göra en kalkonfyllning (Turkey stuffing - säger mig som icke-amerikan inte ett skit vad det innebär) UTAN ATT ANVÄNDA KÖKSREDSKAP. Detta ska alltså visa hur bra kock man är. Folk river ost med hjälp av hyllplan, och använda majskolvar (bild) och selleri för att röra om i gryta. Vinnaren får 20 000 dollar. Alltså, näe.

Kommentarer