Jag tror på Lena Dunhams Girls

 I vår kommer HBO visa en serie som har (det fantasilösa) namnet Girls.  När man läser om Girls har folk överallt jämfört den med Sex & the City. För den handlar ju om tjejer. Som bor i New York.

MEN FUCKING OCH? Det kommer nya actionfilmer hela hela hela hela tiden som handlar om tuff man med muskler som räddar världen eller en stad med hjälp av sin kunskap om våld och gärna drar en tuff one liner då och då. Ofta kan han köra bil på ett halsbrytande sätt också. Ändå lyckas folk hålla sig från att varje gång säga - AHA det är precis som Die Hard!

Jag tror mycket på Girls. För det första är det ju faktiskt HBO. För det andra så är det Lena Dunham som har skrivit, regisserat och co-producerat piloten för Girls OCH spelar huvudrollen.

Lena Dunham heter en fantastisk 25- årig tjej. Eller hon verkar fantastisk. Hon har till exempel skrivitregisseratspelathuvudrollen i den självbiografiska indiefilmen Tiny Furniture innan.

(Ångest, hur kan folk ha gjort så mycket fast de är så unga? Jag hade typ varit full för mycket och tagit för många universitetspoäng när jag var 25.)

Jag upptäckte Lena Dunham först för att Judd Apatow (som är exekutiv producent på Girls, gissa om de drar stort på det namnet) rekommenderade henne på Twitter. Hon är väldigt rolig och personlig. Här är några axplock ur hennes tweets, och jag lovar att jag inte letat reda på de roligaste!

I just fell asleep in my mouth a little bit

Going to get my learner's permit. Last time I was in a DMV someone asked if I was pregnant so I am hoping that happens again.

Going to Berlin next week. Carefully modeling my outfits after abused/abusive Fassbinder heroines. A little Sally Bowles too.


En annan sak: Lena Dunham är inte snygg. Nej, hon är inte ens manic pixie dream girl-söt. Hon ser ut som en helt vanlig tjej - låååångt ifrån Carrie exempelvis om vi nu måste dra den parallellen. Och i en nakenscen i Girls-trailern så är det långt ifrån den där supersnygga kroppen som man är van vid att alltid se. Det känns helt stört att en sådan sak ska få spela roll vad man tror om en serie, men för mig garanterar det att det inte blir en Lipstick Jungle eller Charlie's Angels till.




 (Kolla mamman i Freaks and Geeks är med!)

Jag hoppas mycket på Girls! (Och att serien byter namn.)
Premiär i april 2012.


Kommentarer