Buffy vs Twilight

Igår när jag skulle sova fick jag ett sådant Buffy-sug, och kände att jag bara inte kunde somna utan lite Buffy. DVD:erna långt borta, datorn nära, så jag började You Tuba lite klipp, och hittade en så ENASTÅENDE liten film (från 2009) - Buffy vs Edward: Twilight Remixed.

Förutom att den är fyndigt klippt (geeez kolla igenom all Buffy och all Twilight och typ logga hela skiten för att ha koll på replikerna) så visar det så otroligt tydligt på två olika film/tv-vampyrfenomen som skiljer sig så mycket från varandra.




Vad är skillnaden om man växer upp med Buffy som ideal eller med Bella som ideal?
Edward-historien framstår som en oerhört creepy och obehaglig stalker. Och Buffy, ja, hon är så rolig och tuff och fyndig. Så här skriver han (ja, HAN, Jonathan McIntosh heter han) som gjort filmen (orka gärna läsa igenom...):

"In this re-imagined narrative, Edward Cullen from the Twilight Series meets Buffy the Vampire Slayer. It's an example of transformative storytelling serving as a pro-feminist visual critique of Edward's character and generally creepy behavior. 

Seen through Buffy's eyes, some of the more sexist gender roles and patriarchal Hollywood themes embedded in the Twilight saga are exposed - in hilarious ways. Ultimately this remix is about more than a decisive showdown between the slayer and the sparkly vampire. It also doubles as a metaphor for the ongoing battle between two opposing visions of gender roles in the 21ist century. "

Orkade du läsa? Bra! Vill du ha ännu mer bakgrund till varför den här filmen gjordes? Läs vad Jonathan McIntosh skriver, här.


(Nu måste jag bara säga att  jag tyckte första Twillightfilmen var bra och att jag tycker att Rob Pattinsson är skitsnygg. Hehe. Så jag är inte helt partisk och oberörd. Men jag håller med om de viktiga poänger som görs.)

Kommentarer