New Girl - en Zooey-orgie


Gillar man inte Zooey Deschanel och den enda rollen hon alltid får göra, den tokiga vet-inte-hur-söt-jag-är-rollen, så gillar man inte Fox's nya komedi New Girl.

Lyckligtvis gör jag det. Gillar Zooey alltså, även om recensenters idoga användning av adjektivet "adorkable"när det kommer till henne får mig att vilja spy.

Ser man till hennes musikaliska karriär kan hon nog fortfarande kallas indietjej. Hon utgör, om någon missat det, ena halvan i duon She&Him, andra halvan är M.Ward, ett band som jag verkligen kan rekommendera. Jag var och såg dem för något år sedan med en killkompis som var där mer för att dregla över Zooey än egentligen lyssna på musiken misstänker jag. Det var många killar med mkt saliviga mungipor där som glodde på söt-Zooey.



Zooey är ihop med Ben Gibbard som sjunger i Postal Service och Death Cab for cutie.

(Förövrigt är Death Cab OC-Seths absoluta favoritband och en källa till gnabb mellan honom och Summer. Se hur allt hänger ihop! Kusligt!)

Tillbaka till New Girl! Den handlar om Jess, som på ett brutalt sätt upptäcker att hennes kille har en affär. Hon flyttar ihop med tre killar som snart börjar värna om Jess, denna spontana tjej som alltså ska vara "en tönt" som tror att man kan gå ut i snickarbyxor, sjunger för sig själv och drar Sagan om ringen-referenser (i min värld får man tvärtom större chans hos killarna om man kan sin Tolkien men icke i detta universum).

Jess skulle så klart i verkliga livet vara outhärdlig och verka snudd på utvecklingsstörd. Så hon tokar sig, tokan! Knasbanan där!!

Men Zooey är bra på att spela knäpp/gullig, tempot är högt (lite FÖR högt, det känns ibland som att man tittar på en trailer och inte själva avsnittet), hennes nya killkompisar är charmiga (speciellt Max Greenfield, polis-Leo i Veronica Mars), och vem älskar inte när självupptagna killar ställer upp för en tjejkompis och sjunger Time of my life bara för att muntra upp henne.

Recensenter har verkat vara försiktigt positiva, och första avsnittet fick bra tittning. Jag zappade inte bort en enda gång medan jag såg avsnittet, vilket är ett mycket gott betyg och inget som jag tyvärr kunde säga om första avsnittet av en annan komediserie, Up all night, tyvärr. (Dålig koncentrationsförmåga hos mig också, jag vet.)
Jag gillar dock INTE "oh my gosh tjejer är från en annan planet"-snacket som är lite för frekvent i New Girl. Jag kommer i alla fall se nästa avsnitt också.

Jag har skrivit om den här serien tidigare, då hade den precis fått sitt nya namn New Girl, efter att Fox dissat namnet "Chicks and dicks" som den ursprungligen hette. I det inlägget kan ni även se klipp från första avsnittet, inklusive fina Time of my life-scenen, som var bäst.

Kommentarer

Skicka en kommentar