För sockertoppiga skådisar i svenska The Office

Nu är det äntligen dags att skriva lite mer om svenska The Office, Kontoret.


”David Brent” är Ove Sundberg, som är chef. Företaget heter Svensk Kontorshygien AB. (Kontorshygien? Det låter ju kul. Men vad är det? Typ handsprit? Roligt att det hamnade på det, jag har hört allt från småkakor till gem ungefär, som förslag på Oves affärsområde.)

Jag tycker, som jag sagt tidigare, att det är skittråkigt att man gör The Office som en spinoff till Solsidan. Säkert är det supersmart rent tittarmässigt. Men jag tycker att man låser sig i hur chefskaraktären är. Men Henrik Dorsin är ju fantastiskt bra och verkar vara en trevlig typ.

”Gareth” är Viking, som i svenska versionen beskrivs som ”den stele chefsassistenten som efter år i Hemvärnet utvecklat en skrämmande respekt för disciplin och hierarkier”. Spelas av Björn Gustafsson, vilket drömnamn för TV4, men…alltså han är ju för söt. Jag ser bara fantastiska crazy-looking Mackenzie Crook framför mig. De får klippa en riktigt jävla ful pott-friss på Björn. Men han är ju duktig, det blir nog bra. Förutom att han ser lite för rar ut då kan jag tycka.

”Dawn”, receptionisten Terese i Kontoret, spelas av Sissela Benn, och det låter väl hur bra som helst, hon var med i I Anneli (SVT) som jag, förbannelse över min seghet, missade.

Men jaha – ”Tim”-karaktären, älskade bästa fina Tim, här ”Erik” ska spelas av Kim Sulocki. Det senaste jag vet om honom är att jag såg honom i en stor annons för smäll-i-dörrarna-skämt-om-pattar-farsen Hotelliggaren. Bildgooglar, och hittar snyggo-bilder i svartvitt. Kolla suget i blicken! De som sett hans audition hävdar att han var väldigt bra, men det känns så FEL!



”Tim” som en hunk med smilgropar?! Med hårig uppknäppt mansurringning, höjt hett ögonbryn, rynketirynk med pannan osv.

”Gareth” som en blitt leende sockertopp?

Nej, det känns som att TV4 har fått blanda sig i den publikfriande castingen här allt för mycket.

Jacob Seth Fransson som skriver manus tillsammans med två från Grotesco är en trevlig prick och jag tror på hans goda smak. Men ack, om den bara skulle gå på SVT istället!

Kommentarer