Onda slavägare och korsett-tuttar - Nord och Syd revisited


Zappar just nu planlöst mellan kanalerna, och vad dyker upp, jo introt till Nord och Syd på åttan! Första avsnittet! Det står på medan jag skriver det här, och jag är lite skraj för att se - kommer den hålla, eller är det en besvikelse som nästan alla andra gamla 80-talsserier man ser om...

Jag tror Nord och Syd var min första riktigt stora tv-kärlek. Jag har vaga minnen av Falcon Crest och Storstad, men Nord och Syd (1985) var verkligen the shit när jag var 8,9 något. En stor tudelare var vem man var kär i - Orry (Patric Swayze) eller George (mer okända James Read). Jag var kär i George.

Vi läste böckerna också. Vilket tantsnusk! Jag kommer ihåg att jag fick ha högläsning av de snuskigaste ställena för mina fascinerade killkompisar. Men vi var så små och oskyldiga att vi inte riktigt hajade exakt VAD de gjorde - jag kommer fortfarande ihåg en formulering vi undrade över - "Handens och munnens lek" - haha!

Tillbaka till serien: det som slår mig nu direkt är att det ser så sjukt 80-tal ut. Alltså, VARFÖR kan man inte hålla sig från 80-talssminkningen, vilken tidsålder den än handlar om? Jag menar, kolla på lady Rowena i Ivanhoe - what´s up med den rosa läppglansen?

Orrys stora kärlek Madeleine (bild till höger, Lesley Anne Down, jag kommer ihåg att hon fanns på mängder av idolbilder i Okej, passade väl bra i den musik/porrtidningen med sina upptryckta korsett-tuttar) är verkligen ett exempel där man känner 80-talsestetiken mitt i 1840-talet, hej blå ögonskugga!


David Carradine (skådisen som nyligen dog i en sån där freak-strypsex-olycka) spelar Justin LaMotte, som är en ond ond slavägare som gifter sig med snygg-Madeleine mot hennes vilja. Brrr, jag riktigt ryser än idag när jag ser honom! Samma sak med Philip Casnoff som spelar onde Bent (bild) som sadist-tränar de blivande soldaterna på West Point. Bra ondingar!

När jag läser trivian på IMDB så inser jag att det var en jäkligt ambitiöst satsning man gjorde.

Nu ser jag på tv:n att Orry just träffat på George! Och han är fortfarande snygg! Hurra.

Kommentarer