Recension: Revolution

Piloten för Revolution från NBC har kommit, och den största överraskningen för mig är att jag inte avskydde den. När jag läste om den, och såg trailern, kändes den som en potentiell Terra Nova-kalkon, påkostad, svulstig, meningslös.

Det är stora namn som ligger bakom den, JJ Abrams är exekutiv producent, skaparen av Supernatural, Eric Kripke är en av manusförfattaren, men det behöver ju inte betyda någonting. Just det där "exekutiv producent" används för att locka tittare, men se hur frikostigt Steven Spielberg har strösslat med sitt exekutiva producentskap och inte har det varit några toppenserier direkt - Terra Nova, som jag nämnde, och Falling Skies. (Falling Skies andra säsong lär ha varit mycket bättre än den första, men jag har hittills bara sett två avsnitt och kan inte riktigt yttra mig om det).

Revolution handlar om att all elektricitet plötsligt försvinner från världen. Ack vad de måste ha klurat på vad som utlöser en apokalyps som ska kännas lite originellt! Aliens, virus, zombies, miljöförstöring, kärnvapenkrig, allt har gjorts. Men här är det alltså all ström.

Vansinnigt irriterande dock att en massa grejer slutar funka som inte har med elektricitet att göra - bilar till exempel. Är jag bara helt dum i huvudet och oteknisk, men går inte bilar på bensin?
I inledningen trillar i alla fall plan ner från himlet, bilar stannar, till och med batterier lägger av.

Klipp till 15 år fram i tiden.

En del saker verkar idylliska - häst och vagn, bilvrak fyllda med blommor - men tyvärr så har det politiska styret kraschat tillsammans med elektricitet. Olika diktatorer med milisgrupper rider runt med musköter och kräver skatt från byborna som en annan sheriffen av Nottingham.

Huvudpersonen är en Katniss-fast-tråkigare-person, Charlie, som, när hennes pappa blir mördad, måste hitta sin milis-kidnappade bror och övertala sin morbror (en mycket bra Billy Burke!) att hjälpa till. Amerikanskt nog tjatas det mycket om att "we're family!!" - suck.

En annan tråd i storyn är så klart att ta reda på varför det stora elavbrottet skedde. Mystiska medaljonger och folk som vet mer än vad de vill tala om verkar spela en stor roll.

Som sagt var - jag hatade den inte - jag tyckte till och med att piloten var helt okej.
Jag hakade upp mig på några saker. Till exempel: HERREgud vad allt rasade samman utan el! Inga mediciner och ingen demokrati för att ta två viktiga delar. Låt mig påminna att mänskligheten faktiskt lyckades med att ha en hel del fungerande grejer innan elektricitet började användas.Och hallå. Vindkraft? Solkraft? Hrm. Sccchhh det talar vi inte om.

De vanliga grejerna som jag brukar klaga på i postapokalyptiska serier - varför har alla så svallande och välskötta hår? Hur kan man ha så rena, välsittande kläder?

Men visst, det var en rolig svärdfajt, sheriffen av Nottingham-liknande kapten Neville, spelades finfint av Giancarlo Esposito, och en del spännande bilder av övervuxna före detta storstäder.

Jag kommer titta vidare ett par avsnitt i alla fall.

Bechdel-testet: klarar det precis va? Charlie snackar en del med sin pappas nya donna, som följer med Charlie för att hitta försvunna brorsan.

Kommentarer